Azt szoktuk látni, ahogy a sajtó hogyan foglalkozik egy felkapott témával. Sőt, még azt is látjuk, ahogy a sajtó foglalkozik azzal, hogy más médium hogy foglalkozik egy témával. De vajon mit csinál az információs szupersztráda igazi nagybetűs Embere? Nézzük meg a NOlimpián és az aláírásgyűjtésen!
Azért ezen, mert egy viszonylag friss téma, ami erőteleljesen legyalulta az Indexet is, és az összegyűlt aláírások számát tekintve is sok embert mozgatott meg. Hogy lássuk azt, hogy hogyan is változott az emberek érdeklődése, első körben a Google Trends-et fogjuk segítségül hívni és a "nolimpia" keresőszóra repülünk rá. (Mert ez politikamentesebb, mint a Momentum vagy más pártok neve, de mégis direktebb, mint az olimpia szó magában.)
Nem meglepő módon az aláírásgyűjtés előtt gyakorlatilag nem létezett a kifejezés, aztán a gyűjtés kezdetekor kilőtt az égbe. A grafikon (és a számok) egyébként nem keresést, hanem viszonyszámokat mutatnak. Azaz nem azt látjuk, hogy melyik nap pontosan hányan kerestek rá a témára: a 100 azt a napot jelöli, amikor a legtöbb volt a napi keresés, a 0 pedig azt, amikor a legkevesebb. Érdekes amúgy, hogy az aláírásgyűjtés kezdete után a szint meg is maradt, a keresések viszonylag folyamatosak voltak. Persze érdemes ránézni arra is, hogy az "olimpia" magában milyen hullámokat vert:
Ta-da! Az olimpiai kereséseket is masszívan megdobta az aláírásgyűjtés kezdete, bár itt látszik, hogy erre a szóra időközben is keresgéltek. Azért, ha a kapcsolódó témákat kezdjük nézni, akkor kiderül még néhány dolog. Az egyik, hogy a friss topikok közül magasan a népszavazósok látták a legnagyobb növekedést:
(Ha pedig lent ráklikkoltok a három pontra, és átálltok top témákra, akkor látszik, hogy az általános témák vezettek összességében.)
Na de mik voltak az igazi országos trendek? Sajnos szépen embeddelni nem tudjuk, de ha valaki elég kitartó, akkor itt végiggörgetheti őket január 22-ig. Sajnos csak 1 hónapot tudtunk görgetni, de ez is beszédes. A trending témákban csomó olyan nevű ember van, akiről azt sem tudjuk kicsoda, meg néhány tényleg fontos ember, meg tragikus események, egy-két nagy ország, de ennyi. Az "olimpia" és a "momentum" 1-1-szer fértek be a legfelkapottabb keresések közé. (Igaz, Stefka Istvánt és Bencsik Andrást beszámolhatjuk még, mert olimpiás kontextusban jelentek meg.)
De hogy milyen számokkal nem fért be a "nolimpia" a rekordba? Sajnos februári adatok még nincsenek a Google kulcsszótervezőjében, de december-januárban ezek voltak az átlagos keresési számok egy hónap alatt:
- olimpia - 10-100 ezer
- momentum - 1-10 ezer
- nolimpia - 10-100 ezer
- no olimpia - 100-1000
Nagy a szórás, de hogy jobban értsük, a Trendingbe mondjuk napi 1000+ kereséssel lehet bekerülni, Pápai Joci - bárki legyen is ő - pedig szombaton húzott egymagában 50 ezret.
Érdekes egyébként azt is látni, hogy a tavaly december végén indított NOlimpia Facebook oldalnak jelenleg valamivel több, mint 40 ezer követője van, a Momentumnak pedig 34 ezer. (Vö.: LMP 72 ezer, MSZP 170 ezer, Fidesz 205 ezer.) Ehhez képest a Facebook adatai szerint előbbi témáról 97 ezren, utóbbiról pedig 100 ezren "beszélnek", ami a nagyok "talking about this" számainak felel meg. Azért ez egy elég masszív növekedés az idő rövidségét figyelembe véve.
De akárhogy nézzük is: a like-szám önmagában nem egyenlő a sikerrel, illetve a siker nem feltétlen akkora, mint a like-szám. Az sem mindig számít, hogy trending topic-e valami, ha a jó embereket szólítjuk meg és a jó célcsoport keres ránk. A NOlimpia ráadásul durván tudta tematizálni a "keresési közbeszédet". Ezek együtt már elegendők voltak, hogy jóval az online elérésük feletti, 266 ezer aláírást szedjenek össze. Illetve van még egy dolog, amit nem szabad elfelejteni: a sajtónak még mindig van ereje, és még mindig az egyik legfontosabb feladata, hogy a közérdelkődésre számot tartó témákat átadja az embereknek.
(Ha meg az Index véletlenül adna olvasószámokat a témában az tök érdekes lenne mondjuk.)