Az utóbbi években nálunk is megjelent és elterjedt a Black Friday, de hát valahogy ezt sem sikerült úgy megvalósítani itthon, ahogy azt kellett volna. Igen, ez a poszt kicsit rant-szerű lesz, mert a feteke péntek nálunk sokszor nem átütő akciókról szól, hanem béna brandingről.
Biztos sokan tudják, hogy mi az a Black Friday, de azért vegyük át: ez a hálaadást (Thanksgiving) követő első péntek. A Thanksgiving mindig november 4. csütörtöke. Mivel ez nem fix dátum, ezért a Black Fridaynak sincs pontos időpontja. Idén november 24., jövőre november 23., 2019-ben november 29., aztán majd valami.
Miért fontos?
A Black Friday az '50-es évektől kezdve a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelöli az USA-ban. (Egyes források szerint már előbb is megjelent ilyen-olyan módon.) Az utóbbi évtizedekben azonban biztosan durvát robbant és gyakorlatilag minden áruház(lánc) brutális kedvezményekkel várja a vásárlókat szerte az Államokban.
Sőt, tavaly már odáig jutottak ebben, hogy voltak boltok, amik éjfélkor kinyitottak és várták a vásárlókat. (Előtte "csak" 4-kor meg 5-kor nyitottak.) A kedvezmények pedig sokszor annyira ütősek (az emberek meg annyira hülyék), hogy szó szerint verekedni kezdenek a dolgokért. Szomorú ez a Walmart összeállítás is, de hát ilyen a konzumerizmus. De a lényeg: a Black Friday a karácsonyi szezon kezdete, és a őrült akciók napja mindenhol.
Mi van elcseszve itthon?
Hát, tulajdonképpen minden. Nálunk nem igazán sikerült felfognia a márkák egy jelentős részének, hogy mi az a Black Friday. Az egyik legnagyobb áruházlánc - amelyik saját bevallása szerint meghonosította nálunk az egész "ünnepet" - például évek óta képtelen eltalálni a dátumot. Mindig egy hétre előrébb hozza az egészet, pedig nem igényel szuperkomputert a Black Friday dátumának kiszámolása. Aztán más márkák egy hétig tartják a fekete pénteket, ami szintén nem az acélos matek bizonyítéka. Megint mások inkább Fekete Pétereznek (ez amúgy egy kártyajáték, szóval tényleg teljesen érthetetlen), vagy Piros Istentuggyamivanoznak.
Amúgy érteni véljük a dolgot: a magyar márkák próbálnak valami egyedit és különlegeset mutatni. Csak hát egy már létező jelenséget átalakítani teljesen felesleges és lehetetlen is. Főleg egy globálisan jelentéktelen magyar márkának, úgy, hogy azért sok márka tartja magát az eredeti forgatókönyvhöz. A széthúzás viszont csak annyit ér el, hogy itthon nincs normális Black Friday. (Igaz, Amerikában is változik a dolog, és az akciók egyre hosszabbak lesznek, de a BF akkor is megmaradt ikonikus napnak.)
Meg hát az akciók
Persze simán lehet, hogy azért van ez a trükközés (amiért sajnos valamilyen brand manager még dicséretet is kap) mert az áruházak nem akarnak egyszerre akciót indítani a versenytársaikkal, mert akkor lehet, hogy nem őket választják majd a vásárlók aznap.
Ezzel el is jutottunk oda, hogy nálunk az akciók is sokszor elég közepesek. Azon nem hisztizünk, hogy a raktárkészletek végesek, mert nyilván azok, mindenhol azok. (Amerikában is kifutnak a cuccból, ezért van a fenti bunyó.) Sokkal zavaróbb, hogy nálunk elég jellemző az az áruházakra, hogy nem a legújabb dolgokat hirdetik meg durván leárazva, hanem inkább készletkisöprést tartanak, és az amúgy is kifutó dolgoktól válnak meg kedvezményes áron. Azokat meg amúgy meg lehet venni két héttel később is, épp ugyanolyan olcsón egy másik akcióban.
Már csak azt reméljük, hogy senki sem fedezi fel a Cyber Mondayt, mert akkor egy nap helyett azt is másfél hónapig "ünnepelni" fogjuk.