Feltűnt már, hogy egyre többen hordják a mobiltokban a bérletüket? Az ok egyszerű: a mobil fontosabb, mint a pénztárca, és azt tuti nem is hagyjuk otthon. Épp ezért lenne logikus, hogy sokkal jobban elterjedjen a mobilos fizetés, Magyarországon ez eddig mégsem sikerült igazán. Pedig a technika (azaz kb. egy darab chip) minden új, közepesnél jobb telefonban ott van. Akkor mi a gond? Megpróbáljuk megválaszolni!
Mióta fizethetünk mobillal elvileg? Mondjuk úgy kb. 6 éve. Androidos telefonokban azóta van NFC chip és akkor jelent meg a Google Wallet is, ami ezt már lehetővé tette PayPass terminálokon. A megoldás elterjedése azonban nem volt ilyen egyszerű, mert a mobilszolgátatók saját rendszert akartak, és nem igazán favorizálták a Wallet terjedését. Sőt, inkább hátráltatták.
A harcnak két dolog vetett véget:
- Az Apple 2014-ben (végre) saját telefonjaiba is rakott NFC-t, és megjelent az Apple Pay, ami áttörést hozott. Az Apple ebben is okosan használta piaci erejét és alkupozícióját, és átnyomta a saját rendszerét a tiltakozókon.
- A Google 2015-ben felvásárolta a mobilszolgáltatók által támogatott Softcard rendszert, és integrálta saját rendszerébe. Ebből született meg az Android Pay. (A Wallet pedig átalakult és multiplatform rendszer lett.)
Amerikában tehát néhány év alatt a mobilgyártók győztek, és azóta a két szolgáltatás egyre inkább terjed világszerte. Illetve megjelent sok egyéb gyártó is a saját rendszerével, például a Samsung a... meglepő név lesz... Pay-jel, ami szintén egyre több helyen elérhető.
Kivéve Magyarországon. Itthon se híre, se hamva nincs egyik szolgáltatásnak sem és nem is látni jelét annak, hogy a közeljövőben változás történjen. A magyarországi helyzet egyébként egyelőre nagyon hasonlít az amcsihoz: itthon is azt látjuk, hogy mobilszolgáltatók próbálnak előállni ilyen-olyan megoldásokkal, ám eddig kevés sikerrel.
Volt már minden szolgáltatónak saját megoldása (Mobiltárca, Wallett, stb.), de hát mindegyik messze van az optimálistól:
- A Telekom nemrég kukázta ki a saját app-jét, mert állítólag jön egy jobbal. Addig viszont nincs semmi
- A Telenornak van egy megoldása, ami csakis Androidon és csakis a saját előfizetőik számára érhető el, külön szerződéssel
- A Vodafone is mászkált valamit, de hát náluk meg csak OTP ügyfeleknek érhető el a szolgáltatás
De igazi, multiplatform és szolgáltatófüggetlen megoldásról (mint amilyen nagyjából az Apple-é, Google-é vagy Samsungé) szó sincs. Sőt, egyszerűen, külön szerződés és berhelés nélkül kb. csak autópályamatricát vehetünk, lottózgathatunk vagy webshopokban fizethetünk mobillal. De ezek épp nem oldják meg az alapproblémát: fizethessünk mobillal bárhol, ahol van PayPass.
Persze, van trükkös megoldás, amivel virtuális kártyát feltölthetünk külföldön, és használhatjuk itthon, de az nehézkes és nem is olcsó. A bankok pedig eddig nem nagyon aktivizálták magukat a téren, bár a Gránit Bank mozgolódik valamit újabban. De ez sem lesz egy mindenek felett álló megoldás, hiszen bankhoz kötött.
Szóval így állunk jelenleg, és messzinek tűnik az az időpont, amikor a fogyasztóknak is optimális, független szolgáltatások megjelennek. Igaz, azt be kell látnunk, hogy a magyar helyzetről elég kevés átfogó információ lelhető fel, így ha valakinek van tuti tippje vagy tapasztalata, az ossza meg velünk bátran!