Az, hogy a Facebookon csetelünk, a Google-ban keresünk és az Amazonon vásárolunk már nekünk is elég természetes dolgok, pedig Magyarország nem is ezeknek a szolgáltatásoknak a fellegvára. Kínában viszont nagyon máshogy megy az internetezés. Megmutatjuk mennyire!
Kínában egy csomó nagy internetes szolgáltatás tiltva van – vagy ki van herélve –, de nem is nagyon kell aggódniuk emiatt: minden ismert oldalból van sajátjuk. Melyikek ezek? A Statista nemrég közölt egy egész jó kis infografikát arról, hogy mik kint a menő oldalak:
Külön érdekesség, hogy az ábra nagyon látványosan be is mutatja, hogy milyen brutális eltérések vannak piaci részesedésben az általunk rendíthetetlennek hitt oldalakhoz képest. A WeChatnek például feleannyi aktív havi felhasználója van, mint a Facebooknak, amivel már önmagában is a közösségi média egyik legnagyobb szereplője, pedig jó eséllyel még nem is hallottál róla.
Nem csoda, Kínán kívül ezek az oldalak nem túl ismertek, ellentétben mondjuk az Alibabával, ami nálunk is hódít. De miért nem a mi nyugati nagyágyúinkat használják Kínában is? Az ok elég egyszerű: a kinti pártvezetés/kormány politikai okokból nem nagyon engedi be a kínai határokon túli információkat az országba, ennek pedig ezek az oldalak is áldozatul esnek. Vagy ha nem is esnek teljesen áldozatul, nehéz kint labdába rúgniuk és cenzúrára vannak kényszerítve.
Lehet próbálkozni VPN-es (hálózati forgalmat titkosító és elrejtő) megoldásokkal, hogy külföldi információkhoz és szolgáltatásokhoz juthassunk, de a kínai kormány ezekkel sem túl elnéző. Néha pedig maguk a szolgáltatók is próbálkoznak azzal, hogy komolyabb részesedést szerezzenek, de nem túl sikeresek. A Facebook például mostanában titokban tesztelt egy appot, a Colofrul Balloonst, ám ez is Kína saját közösségi hálózatán működött, és nem is tűnik nagy sikernek.
Szóval ha kínaiakkal beszélgetünk, ne lepődjünk meg, ha nekik az internet nem egészen úgy működik, mint nekünk.