Digitális történetek, kicsit másként.

Windows, MacOS, Linux: mi a jó, mi a rossz? [Videó]

2017. május 31. - digitalstoryteller

blog_kepek.png

Minden (op)rendszernek van előnye és hátránya. Előbbit a tulajok szeretik hangoztatni, de ha valaki az utóbbira hívja fel a figyelmet, akkor a hardcore fanok kitérnek a hitükből. Pedig most épp ez történik. Barnabás végigvett minden rendszert, amit az elmúlt években használt, és elmondta az előnyeiket és a hátrányaikat is. 

A végeredmény részben persze szubjektív lett, és nem is mindenek felett álló, de azért indulásnak jó lesz. Aztán lehet róla beszélgetni kommentekben.

Akik pedig fejek helyett jobban szeretik a hangokat, ide kattintsanak inkább:

A bejegyzés trackback címe:

https://thedigitalstories.blog.hu/api/trackback/id/tr5912554587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2017.05.31. 19:24:35

Mi a fenéért nem lehet ezt leírni ? A fene se akar végighallgatni egy kiselődadást.

2017.05.31. 20:36:39

@midnight coder: kivételesen egyetértek. Mondjuk a cím alapján valami dilettáns hülyegyerek szakértése lehet, de sohasem fogom megtudni, mert blogokra olvasni járok.

Jakab.gipsz 2017.05.31. 21:12:26

@midnight coder: Jól van na, most az egy x jól beszéltél.

router 2017.05.31. 21:55:22

Én megnéztem, kár volt!
Ha már videót készítünk, szerintem érdemes lenne utánanézni néhány dolognak az adott témával kapcsolatban...

pakura 2017.05.31. 21:57:58

A linuxnál a problémák megoldásában maximálisan igaza van. A windowsos problémákat az átlagfelhasználó megtanulja a készségszinten megoldani mindenféle képzés nélkül, a linuxnál ez sokkal nehezebb, de részben pont ez teszi érdekessé.

router 2017.05.31. 22:17:27

@pakura: Én Debian 9-et használok elég régóta, azt kell mondjam, nem sok megoldandó problémával találkoztam.
A többit nem nagyon ismerem, leragadtam ennél, mert tökéletesen bevált. Viszont a gépem 0-24 megy mint ftp és webserver, meg én is küldöm neki, tehát használom minden nap desktopnak is.

router 2017.05.31. 22:27:54

@pakura: Egyébként maximálisan igazad van! Én anno minden kihívást izgalommal vettem és többnyire ezért is szerettem meg a Linuxot.
Viszont megdöbbenve tapasztaltam, hogy a 7-es Debian telepítése után minden kínlódás mintha megszűnt volna.
Mondom ezt úgy, hogy régen fel se bírtam rakni a gépemre, mert beletört a bicskám a Debian telepítőjébe.
A mostani gépemen kb 2 éve telepítettem a Debian 7-et, azóta ugyanaz a rendszer van frissítve. Legutóbb 42 napig ment egyfolytában, egy áramszünet miatt kapcsolt ki. Atomstabil.

groschan 2017.05.31. 22:40:51

Nekem pont ellenkező az élményem linux-windows viszonylatban. Linuxon szinte minden problémára találtam megoldást, míg win alatt többször elakadtam. Én dual bootos gépet használok folyamatosan, szerintem a linux érezhetően jobban bánik a gép erőforrásaival. A linux betanulási ideje hosszabb viszont, mint a windowsé.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.05.31. 23:00:56

@midnight coder: @hullajelölt88: Akkor szerencsére nem csak én utálom a szöveg helyetti videókat...

dr. mesterséges színezék 2017.05.31. 23:03:50

A dual bootos, 2G-vel eleresztett T61-eseiken a 9 és 13 éves fiam és lányom egyáltalán nem startolja a w7-et: amikor éppen eszembe jut, hogy frissíteni kellene, én indítok ilyesmit.

A motivátor egyértelműen az, hogy a 2G-n a Minecraft w7-en start-crash-re képes, xubuntun meg elmocorog, de a lányom a sulis ECDL-háefeit is azon (libreoffice) készítette, és most a Pascal programkáihoz is bejön neki a Lazarus 20 pernyi bemutatása után.

dr. mesterséges színezék 2017.05.31. 23:21:02

@dr. mesterséges színezék: Amiben a win messze elfogadhatóbb, mint a lin, az a secure rdesktop vs. X ssh-n keresztül. Utóbbi az agyvérzés egyik komoly rizikófaktora.

rockjano 2017.05.31. 23:25:23

Én világ életemben MacOS-t használtam ismerem a windowst használom is néha nem szeretem, bonyolult nem felhasználóbarát bár kétségtelenül jobb most mint régebben volt.

Még mindig MacOS csak most már nem Mac-en (hanem Hackintosh).

A legjobb dolog... (érteni kell hozzá az tény)

steery 2017.06.01. 00:13:58

Én lassan 20 éve használok különféle linuxokat és mindegyiknél voltak kisebb-nagyobb gondok, kényelmetlenségek, hibák és hiányosságok. Ez valószínűleg örökké így lesz. Ami viszont közös probléma, hogy amikor rendesen megírnak egy programot, amit már nem érdemes tovább csinosítani meg fejleszteni, azaz lezárják a frissítését, akkor egy idő után eltűnik a disztribúciókból, mint "elavult" program. És a helyére betesznek valami újat, menőt, félig készet, ami csicsásabb, nagyobb, és persze vacakabb a megszokottnál. Ez valami agyrém, hogy képtelenek a fejlesztők abbahagyni a programok baszkurálását. Nem ismerik az ősi aranyszabályt, hogy "működő dolgon ne változtass!"
Az eredmény: sok idegesítő újdonság, óriási választék, átláthatatlan kínálat. És minden új disztribúció telepítése után 1-2 nap, amíg újra megtanulom használni az új rendszert és kiismerem magam benne és hozzászokok az efféle "veszteségekhez". Persze próbálom felrakatni a telepítő szakikkal a régi, jól bevált programokat, aztán ez vagy sikerül vagy nem.
Szerintem fényéveket lendítene a linuxon, ha abbahagynák a felhasználók efajta szívatását a fejlesztők és mindenhol maradnának a régi, jól bevált programok. Néhány példa: KDE 3.5 felület (a 4-estől akkor bukta lett, mint egy sportcsarnok). Midnight Commander (örökbecsű darab). XMMS (tökéletes volt, míg ki nem hajították mindenhonnan). GQView (most Gwenview van helyette). stb.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.06.01. 06:06:20

Az Android telefonra való, a Linux unatkozó hülyegyerekek játéka, az OS költekezni szerető embereké. A kisemberek WIndowst használnak.

midnight coder 2017.06.01. 06:41:27

@MaxVal BircaMan HJCD: A szüleimnél linuxot telepítettem. Ők csak neteznek és skypeolnak, esetleg fényképet nézegetnek, fájlokat másolnak.Előzőleg windows volt fenn, az rendszeresen teli volt vírussal, minden hónapban takarítani kellett. Úgy 5 éve linux van fenn, azóta nincs gond.

midnight coder 2017.06.01. 06:53:17

Én amúgy a 3.1-es windows óta használok különböző verziójú windowsokat, és úgy 95 óta különböző linuxokat. Az első linuxomat még floppyról telepítettem. A linux mint OS az átlagpolgár számára szerintem alapvetően jobb lenne mint a windows, a gond alapvetően a szoftverválasztékkal van. Sok minden van linux alatt is, de Pl. a játékok nagy része nem, vagy csak wine alatt fut, office-ból is csak open/libre van, és nekem Pl. a Visual Studio hiányzik. Linuxon van monodevelop, és visual stdio code, de xamarin sajos még nincs.

A másik oldalról viszont Pl. 20 éve tud a háttérben frissíteni anélkül hogy újraindítaná a gépet - kivéve, ha kernelt kell frissíteni, bár egyes linux disztribekben erre is van megoldás. Az is előny, hogy én választom ki a desktopot. Anno a windows a win8-cal olyan user interfészre váltott amit szívből utálok. Linux alatt is volt ilyen: a KDE3 után a KDE4 nagyon nemgyerebe volt. De nem gond, ott volt a jó Gnome, XFCE, és még kismillió desktop. Windowson viszont eszi, nem eszi, nem kap mást. Az egyetlen számottevő pozitívum, hogy 30 év után eljutottak oda, hogy windowson is van beépített virtuális desktop.

A linux másik előnye a sebessége és a mérete. A windows sokat faragott a boot idején - korábban ez is elég idegesítő volt - de ha már fut a rendszer, a windows akkor is elég tohonya, még SSD mellett is.

Nálam most win10 van fenn, leginkább a jó öreg skyrim és a visual studio miatt, a cégnél szintén windowst használunk.

Hizdahr zo Loraq 2017.06.01. 07:34:13

MacOS: Nem használtam, de egy jól összerakott UNIX, grafikus munkára, video vagasra, kreativ tevekenysegekre kiváló.

Linux: Sok disztro, sok csomag, de irodai munkára nem alkalmas, játszani eszedbe se jusson, minden másra tökéletes lehet, ha a toredezettseget meg tudod szokni.

Windows: Jo hardveren stabil, fut rajta a witcher 3 es a GTA.

digitalstoryteller 2017.06.01. 07:38:13

@midnight coder: Adobe programok hiánya szerintem őrült nagy probléma a Linux esetében. (Vagy wine, de az megint szívás.) És akármennyire is szép dolog az ingyenes alternatíva, a Gimp, szerintem nyomába sem ér a Photoshopnak. Ugyanígy nehéz megverni a Microsoft Office-t. Mindkettőt próbáltam ott hagyni többször, hogy ingyenes, open source megoldásokat keressek, de nem sikerült. (Bár alapvető szövegírásra a Google Docs elég jó.)

digitalstoryteller 2017.06.01. 07:45:18

@Online Távmunkás: @midnight coder: Sokan szívesebben néznek videókat, mint olvasnak, de a jövőben lesznek akkor szöveges leírások is az ilyen videók mellé. Köszi az észrevételt!

@groschan: @pakura: De az a kérdés szerintem, hogy a befektetett extra energia megtérül-e Linuxon? Meg lehet tanulni mindent, és rá lehet jönni a megoldásokra, de egy user miért tegye, ha más rendszereken ez egyszerűbb? Legutóbb Kodibuntut próbáltam berhelni, ami ahogy a neve is mutatja, Ubuntu alapú. Egy régebbi HTPC-re raktam fel, hogy majd fürgébb legyen és kevesebb erőforrást használjon. Ahogy települ, működik, rendben van. De ahogy egy picit testre kéne szabni, előjönnek a videóban említett nehézségek. (Például egy NTFS vinyó csatolása és automatikus felismerése. Nem akartam az adatokkal teli vinyót újracsinálni.) Fél év után visszatértem Windows-ra, mert ott minden gondot meg tudok oldani egyszerűen, és őszintén szólva teljesítmény sem szenvedett kárt.

2017.06.01. 07:51:30

@digitalstoryteller: ntfs-sel mi gondod volt? A kodis verziót nem ismerem, de a többivel nem volt gond, ha ntfs-t akartam használni.

2017.06.01. 07:55:48

@midnight coder: nem kell ahhoz a prolihoz szólni. Hazája nincs, a bulgárok leszarják, a magyaroknak sem kell... szánalmas, de ha eteted, akkor csak a levegőt rontja.

abrak_a_dabra 2017.06.01. 08:21:33

@midnight coder: Teljesen egyetértek, mikor az XP támogatást leállították 2014-ben, a 78 éves apámnak Ubuntu-t raktam fel, gyorsabban átszokott rá mint korábban (és fiatalabban) a win95-ről XP-re. Amire neki kell (hírek, internetbogarászás, levelezés, néhány dokumentum/táblázat (openoffice bőven elég), tökéletes, és rezzenéstelenül megy, ha véletlen úgy felejti, akkor akár napokig. Az ár érték arányát ne hasonlítsuk össze egy M$ windozerrel

digitalstoryteller 2017.06.01. 08:57:11

@hullajelölt88: Nem húzta be automatikusan, parancssorban kellett vele harcolni, hogy minden bootnál mountolja. Persze ez csak egy példa, több ilyen volt. Igaz, ez egy csupasz disztró, speciális felhasználással, így lehetnek vele gondok, de az én szememben a Linux előnye pont ez lenne, csak nem hozza.

@abrak_a_dabra: Ez egy elég jó észrevétel, és akartam is rá reagálni a videóban, csak a hossz miatt kimaradt. Szóval igen, szülőknek tök jó, de ahhoz, hogy egy szülő gépét magabiztosan felügyelje az ember, jobban kell értenie hozzá, mint ő. Ha gond van, azt fejben, akár távolról is meg kell oldania, vagy gyorsan a helyszínen. Apróságok ezek, egy-egy nyomtatóhiba vagy ilyesmik. Tehát visszakanyarodunk oda, hogy egy Windowshoz/MacOS-hez szokott embernek tudásigényes és (az árat leszámítva) nem biztos, hogy megéri.

abrak_a_dabra 2017.06.01. 09:13:41

@digitalstoryteller: Csak részben értek egyet. A fejben távolról megoldani valóban szükséges, de speciel az ubuntu 14.04 LTS óta a windows semmivel nem egyszerűbb, főleg a nyomtatóprobléma megoldásában, ugyanúgy fejből kell tudnod az összes kapcsolót, menüt miegymást, és még akkor is benne van, hogy a driver véleményes. Ehhez képest az LTS feltelepült, meg kellett mondani neki a felhasználó nevét, meg beállítani a levélcímét UPC kapcsolaton minden egyebet megtalált, még a canon nyomtatót is . Azóta is elketyeg, az első időkben volt pár kérdés az openoffice némileg eltérő ikonjai/megnevezései miatt, de ez is lecsengett.
Firefox/Thunderbird ugyanúgy megy mint korábban, mindenki happy. (főleg én) Jah, és egy csaknem tíz éves vason elfogadható a sebesség, amit MS vonatkozásában nem mernek kijelenteni ugyanazon a gépen. Segítségnyújtáshoz TeamViewer esetileg ingyenes, a remote desktop (ami egyébként ugye a W7Home-nak nem is része) valóban kérdéseket vetne fel, ha használnánk, de ugye minek. Szóval nagyon az a véleményem, hogy ha valakinek nem kell a photoshop legfrissebb fícsörkészlete, ellenben szeretne ismerkedni a programozással mint fentebb el is hangzott gyerekek kapcsán, vagy mondjuk 60+ az életkora szerintem jelenleg már a legésszerűbb és költséghatékonyabb választás vmi linux. Mondom ezt úgy, hogy napi munkámhoz Windows-hoz vagyok kötve. Egyébként a videoban elhangzottakkal 90%-ban egyetértek, sikerült elég kiegyensúlyozottnak lenni, azonban amint fentebb szintén kiemelte vki, olvasni jobb, könnyebb, gyorsabb és lényegesen sávszélességkímélőbb. Tehát hajrá, vissza a betűkhöz, ezzel is óvhatjuk ám a környezetet!

dr. mesterséges színezék 2017.06.01. 09:38:17

@MaxVal BircaMan HJCD: "a Linux unatkozó hülyegyerekek játéka, "

Szakmai dolgokkal vigyázz! Ez nem bibliabelemagyarázás, itt egy perc alatt kiderül, ha okoskodó hülye vagy.

dr. mesterséges színezék 2017.06.01. 09:46:35

@abrak_a_dabra: "Segítségnyújtáshoz TeamViewer esetileg ingyenes, a remote desktop (ami egyébként ugye a W7Home-nak nem is része)"

Magára ill. a biztonságára valamit adó cég a TeamViewert elsőként, a még szintén használható sebességű vnc-t pedig rögtön azután tiltja ki/le/meg. ... és nem Home editionnel vásárolja a gépeit, miáltal az fel sem merül, hogy a (tényleg meglepően jól teljesítő) RD nincs ott.

abrak_a_dabra 2017.06.01. 09:49:07

@dr. mesterséges színezék: semmi nézetkülönbség nincs közöttünk, sőt! :-) de határozottan nem cégekről beszéltünk.

dr. mesterséges színezék 2017.06.01. 09:49:27

@digitalstoryteller: " (Például egy NTFS vinyó csatolása és automatikus felismerése. Nem akartam az adatokkal teli vinyót újracsinálni.)"

El sem tudom képzelni, ezzel mi lehet a gond. A deszktoporientált disztribek évek óta úgy készülnek, hogy könyörögni kell nekik, hogy ne mountoljanak azonnal és auto mindent, ami fájlrendszernek látszik.

dr. mesterséges színezék 2017.06.01. 09:53:44

@abrak_a_dabra: OK, azt hittem, hogy kvázi a fenti sóhajomra reagáltál, amelyben az ssh-s X-et vetettem össze a kriptelt RD-vel - júzerszándékú júzer esetében mindkettő az egyszer már majdnem használtam kategória, egyéb indíttatásnál meg maszthev.

Elengedem a szálat. :)

dr. mesterséges színezék 2017.06.01. 09:58:14

@Hizdahr zo Loraq: "MacOS: Nem használtam, de egy jól összerakott UNIX, grafikus munkára, video vagasra, kreativ tevekenysegekre kiváló."

Respektálom, amit és ahogy tud - ha nem volnának az ujjaimban azok a huszonpár éves beidegződések, amelyek által vagyok hatékony, még váltottam is volna rá. Azt látom, hogy olyan kolléga is keresi, hogy hogyan gépelik ezt-azt almául, akinél a bedrótozottság nem többévtizedes volt.

John Lochte 2017.06.01. 10:47:25

soha nem értettem azokat akik windows nem stabil ... mivan ???? 3 éve nem volt kikapcsolva a gép 1 napot ...csak ujrainditások ... minek ... apple cuccok biztoskorrekt imaceket hasonlítani teljesítményben vagy bármiben egy 120 ezres pc-hez ott van a surface studio .... ipad biztos jó ... de aki látott már surface tabletet kiröhögi ... linux kb idiótaság 9000 disztro ....

Serény Vélemény 2017.06.01. 11:08:57

Ez nagyjából ezer éves hitvita.
Egyébként meg nagyon szerény véleményem szerint gyakorlatilag mindegyik modern operációs rendszer fos, maximum a fos viszkozitási szintjében van némi eltérés. Egyébként meg a legfontosabb az, hogy a júzer mire akarja használni.

2017.06.01. 11:08:59

@John Lochte: szakért a dilettáns.

2017.06.01. 11:42:20

Nálam Linux Mint 17.3 fut egy 6 éves gépen (Ubuntu). Alapvetően olyan embereknek készítik, akik nem akarnak/tudnak vacakolni a terminálos varázslatokkal (bár persze van terminál is), hanem szeretik a "kattintok-indul" egyszerűségét. Testre szabható, hétköznapi felhasználónak szerintem untig elég (net-levelezés-adatok tárolása-videók vágása-fényképek szerkesztgetése-filmnézés-esetleg némi e-book-és hasonlók). Sajnos játékra nem jó, a Wine szerintem "gyengén muzsikál", de amúgy rendben van (a Steam próbálkozott linuxos játékok felfuttatásával, meglehetősen mérsékelt sikerrel). Ma már az esetlegesség sem jellemző, a Frissítéskezelő teszi a dolgát, a Szoftverkezelő és a Csomagkezelő szintén (bár az utóbbinál nem árt észnél lenni, inkább nem baszkurálni, ha valamiben nem vagyunk biztosak).
És ugye ingyen van.

Robiekin · http://megfizethetetlenegeszseg.blogspot.hu/ 2017.06.01. 13:41:44

Egy a lényeg: a lényeget ne veszítsük el a szemünk elől

digitalstoryteller 2017.06.01. 14:04:44

@abrak_a_dabra: A szöveges tartalom iránti igényt teljesen elfogadom, a jövőben az is lesz ilyenkor! (Az első videó mellé még volt, de nem tűnt sikeresebbnek, ezért maradt el, de ha van rá igény, akkor visszajön!)

A Win10 nekem kellemes meglepetés volt, futtatom egy nagyon régi AMD Athlon gépen 2 giga ddr2 rammal, integrált vga-val (a 32-es ssd benne az "extra") és meglepően jól fut a korához képest, Linuxszal sem éreztem gyorsabbnak. Szülők i3-asán is jó, bár az is kapott ssd-t.

Amúgy azt, hogy a Linux átlagfelhasználásra mennyire jó, kiválóan példázzák a Chrome OS-es gépek is, ebben nics is vita.

@dr. mesterséges színezék: Én sem értem, de így volt. Aztán jött a wine gond, a rar file-okkal való szenvedés, és még néhány ilyen apróság, és meguntam. Pedig tényleg adtam neki több esélyt és próbát, de nehézkesebb volt, mint a Win vagy MacOS. Nem mondom, hogy ez csak a rendzser hibája, de nem láttam a bele fektetett idő megtérülését.

dr. mesterséges színezék 2017.06.01. 14:52:07

@digitalstoryteller: Hogy is mondjam... nóöffensz, de abból, amit írsz, nekem az jön le, hogy neked nem írni (videózni), hanem olvasni (megnézni) kéne néhány posztot.
... vagy legalábbis kihagyni azt a részt a történetből, ami komoly user error gyanújára ad okot. Én legalábbis így tennék - pl. a síelést ritkán vetem össze a gyaloglással, megállapítva, hogy az előbbi nekem nem megy, és felróva, hogy arra a képesség nem adatik születéstől fogva, teniszezni pedig egyáltalán nem lehet síléccel a lábon.

digitalstoryteller 2017.06.01. 15:50:29

@dr. mesterséges színezék: None taken, de hidd el, olvastam, és próbálkoztam eleget a hibák/nehézségek kijavításával. A mount kérdést például viszonylag gyorsan megoldottam, némi utánaolvasással. De ez nem változtat azon, hogy utána kellett olvasni és energiát kellett belefektetni. Ahogyan a többi gond jelentős részét is megoldottam, csak időigényes, főleg ha más rendszereken megy gond nélkül. A videóban sem azt mondtam, hogy a Linux rossz, csak azt, hogy ha szocializálódtál egy-két rendszeren, és váltasz egy másikra, akkor az energiabefektetést igényel, ami szerintem az esetek egy jelentős részében nem térül meg.

Egyébként mindentől függetlenül - ez is kimaradt a videóból, de talán megérdemelne egy külön valamit - azt hiszem, hogy a Linuxozás pont a Windows/Mac powerusernek nehéz. Mert aki csak böngészik, annak mindegy. Aki nagyon ért hozzá, annak nyilván megint mindegy. De aki már Winben vagy Macben elég jó, és egy csomó mindent készség szinten old meg/állít be, azt idegesíti, hogy a Linuxban vannak szopó dolgok. Ugyanez igaz a szoftverekre is. Ha már elég jó vagy Adobe cuccokban vagy jól érted az MS Office-t, akkor nem akarsz energiát befektetni más, esetleg nem is olyan jó megoldásba, mert nincs megtérülése.

groschan 2017.06.06. 12:34:14

@digitalstoryteller: Szerintem nagyon más a filozófiája a két rendszernek. A Windows egy fekete doboz, ami engem kifejezetten zavar. Nem tudom mit csinál a háttérben, és ha valami elakad, akkor nem nagyon sikerült megoldani (interneten is kevesebb információ van jellemzően). A Linux sokkal szabadabb rendszer, de nem mindenhol egységes, vannak benne kevésbé felhasználóbarát megoldások. Viszont nagy a community és többnyire meg lehet találni a megoldás. Ez valóban szakértelmet vagy ráfordított időt igényel. Én rászoktattam a családom két tagját is a Linuxra, ők szeretik (sőt, most már a Windows kezdi idegesíteni őket időnként), de én tartom nekik karban. Érdekes viszont, hogy a szoftver fejlesztők nagyon magas százalékban térnek át a Linuxra (ha megtehetik). Ahol dolgozom, ott 80% a Linux aránya a senior fejlesztők között.

groschan 2017.06.06. 12:36:37

Játékok egyébként egyre inkább futnak Linuxon a SteamOS-nek köszönhetően. Witcher 2-vel tesztelve a Linuxon mintha kicsit jobban is futott volna mint Windowson.

digitalstoryteller 2017.06.06. 17:40:59

@groschan: A hétvégén épp beszélgettem valakivel, aki mondta, hogy egy időben ő is Linuxon fejlesztett, és nagyon szerette. Azóta visszatért Windowsra, mert olyan eszközöket (hardver) és egyebeket használ, amik miatt az az egyetlen járható út neki, de néha hiányzik neki. De a fejlesztés sok esetben alapból megkívánja azt a szakértelmet, ami Linuxhoz talán amúgy sem árt. Kreatív anyagokat csinálni még mindig egyszerűbbnek tűnik Windowson és Macen.

groschan 2017.06.10. 11:06:36

@digitalstoryteller: pont a héten próbáltam rendbetenni anyám windowsos gépét. Másfél éve van fent, csak néhány programot rakott rá, mégis be van lassulva. Víruskereső nem talált rajta semmit. Fogalmam sincs mi baja, és mit lehetne rajta javítani.
süti beállítások módosítása