A Netflix a húsvéti csokoládémérgezés közepén bejelentette, hogy ebben a negyedévben jó eséllyel átlépi a 100 millió felhasználós álomhatárt. Ha megnézzük a növekedési tempójukat, nem meglepő az egész. De hogyan is jutott el idáig az egykori postai DVD-kölcsönző? Nézzük meg!
A Netflix története abban az évben kezdődött, amikor Leonardo DiCaprio jégbe fagyott, Kate Winslet meg végignézte az egészet egy méretes fadeszkáról. Meg amikor Bruce Willis kivételesen nem csak Amerikát és a világot, hanem az egész univerzumot megmentette. Akkor még postán küldözgették össze-vissza a DVD lemezeket. Ma már elég komikusan hangzik, de hát mi is szaladgáltunk a VHS-ért bőszen. 1999 óta már előfizetési rendszerben, korlátlanul lehetett náluk kölcsönözni, ami azóta is egyik legfontosabb jellemzőjük.
Aztán 2007-ben tökéletes érzékkel nyitottak a web felé, amikor - még a kölcsönzés mellett - elindították streaming szolgáltatásukat. Az akkori, 7,5 milliós előfizetői számban benne vannak az offline subscriberek is, de valahol el kellett kezdeni.
Klikk a képre, megjelenik nagyban és sokkal jobb lesz!
Azóta láthatjuk, hogy folyamatos a növekedés, és az eddigi ütemet nézve, nyugiban elérhető a 100 milliós felhasználói bázis. Sőt, ha idén is hoznak egy 20 millió körüli növekedést, akkor év végére még sokkal tovább juthatnak. A növekedés lépései a következők voltak:
- 2007-ben elindult a streaming
- 2010-ben Kanadával megkezdődött a nemzetközi terjeszkedés
- 2011-ben piacra léptek Dél-Amerikában
- 2012-ben Európában is terjeszkedni kezdtek, de csak lassan, nyugodtan
- 2013-ban jelent meg az első saját műsoruk, a House of Cards. A sorozat történelmi Emmy-t nyer, hiszen ez az első webes szolgáltató által készített győztes
- 2016-ban világszerte elérhetővé tették a szolgáltatásukat (kevés kivételelle, mint például Kína)
- 2017-ben a Netflix a "The White Helmets" dokujával történelmi Oscar-díjat nyert (az Amazon is nyert egy díjat)
Érdekesség egyébként, hogy ezt a bődületes növekedési tempót a bevételek nem követték le egy az egyben. Jó, persze így is egy évi 8,2 milliárd dollárt fialó bizniszről van szó, de a növekedés ebben a tekintetben lassabb.
Ez is klikkolható, ez is jobb nagyban!
Persze kit érdekel mindez, amikor a versenytárs Hulu-nak 12 millió előfizetője van, az HBO Now-nak meg mondjuk 800 ezer. Igaz, ha az összes HBO előfizetőt vesszük, kábellel együtt, akkor természetesen ők vezetnek, a TheWrap szerint olyan 130 millióval. De egyértelműnek tűnik, hogy ez a szám nem elérhetetlen a Netflix számára, ami nem tett mást, mint:
- DVD-kölcsönzőként tökéletes időérzékkel nyitott a web felé,
- majd a sorozat-őrület közepén berobbant saját műsoraival is,
- és figyeli, mi kell az embereknek: a leginkább torrentezett filmeket és sorozatokat veszik meg.
Ezzel mára az iparág meghatározó szereplőjévé váltak, történelmi díjakat nyertek, és felforgatták a mozivilágot: ha minden igaz, rövidesen akár moziban is láthatjuk a filmjeiket. Persze csak a netes premierrel egyidőben, mert ahogy írták: "majd az emberek eldöntik, hol nézik meg a filmeket".
(Header kép: Netflix)