Digitális történetek, kicsit másként.

Startup-világ: móka, kacagás, veszteség

Pénzt éget és tőzsdére megy a Snapchat

2017. február 03. - digitalstoryteller

startup_header.jpg

Sokan imádjuk és csodálattal/irigykedve nézzük a startupokat, de bizony egy csomónak vannak iszonyatos gondjai. Az épp tőzsdére készülő Snapchat, a Twitter, a VSCO, a Vine, a Pebble – mind-mind a techvilág sztárjai, miközben sosem sikerült érdemben nyereséget termelniük.

A Snapchat az egyik legizgibb statup a világon. A fiatalok – és már az idősebbek is – fossá használják, maga a menőség definíciója. A Facebook próbálta felvásárolni, de nem hagyták magukat. Prémium reklámokat és reklámhelyeket adnak el válogatott cégeknek, ezzel pedig igényesebb hirdetéseket tudnak szolgáltatni, mint bármelyik más szolgáltató. (A jó és kevés hirdetés fontos kérdés!) Épp most mennek tőzsdére és biztosan durva pénzt fognak kaszálni vele. De anyagilag is sikeres a cég? Tökre nem. A tőzsdére menetel előtt meg kellett osztaniuk hivatalos eredményeiket, és hát ez a sikersztori számokban:

snapchat_balansz.jpg

De megnézhetjük a problémás startupok ősatyját, a Twittert is. Sokan imádják persze, rohadtul sokan használják, az újkori média egyik legizgalmasabbja, de profitot még nem nagyon termelt.

twitter_balansz.jpg

A Twitter őrületes sikereit egyébként a Vine is megízlelte, miután tavaly be is zárták a francba. A Vine mondjuk már-már sikeres volt, mert alig hónapokkal az alapítása után fel is vásárolta a Twitter. Csak hát nem sikerült sikeressé tenni, pedig 200 millióan használták, és elképesztően szerették is.

De folytathatjuk a sort. A VSCO-t ismeritek? Tudjátok, #vsco, véescéó vagy viszkó, azaz a legfrankóbb instás like-mágnes, a legmenőbb filterek otthona. Úgy gondolták, hogy itt az idő belehúzni, kell egy iroda a városban, ami sosem alszik. Aztán alig pár hete rájöttek, hogy nem úgy van az: kirúgtak mindenkit New Yorkban, és bezárták az ofiszt, ahogy kell.

Vizsgáljunk meg egy hardveres startupot is. A Pebble az okosórák atyja, előbb kezdett el használható smartwatch-okat gyártani, mint bárki más az iparban. Jobbak és olcsóbbak voltak a termékeik, mint az Apple-nek vagy a Samsungnak, és az egyik legsikeresebb Kickstarter projekt volt. Aztán jöttek a gondok és a leépítések. A legszomorúbb az egész Pebble sztoriban, hogy sokan akarták őket megvenni:

  • 2015-ben jelentkezett értük a Citizen és fizetett volna 740 millió dollárt
  • aztán az Intel adott volna értük 70 millát.

A főnök visszautasított mindenkit, és végül kénytelen volt a Fitbittel megállapodni egy 34 és 40 millió közti összegben, ami állítólag épphogy fedezte a tartozásaikat.

Elég ennyi példa? Vagy bedobjuk még, hogy a megdönthetetlennek és utolérhetetlennek tűnő Uber éves szinten szintén százmilliós veszteségeket termel, raádásul néhány nap alatt 200 ezer felhasználót vesztett egy (rossz) döntés miatt?

Bizony, lehet hogy sokak vágya, hogy kitaláljanak valami újat, és megéljék a startup-álmot, de a valóság ennél néha összetettebb: még az egyediség, a látszólagos siker és a nagy felhasználói bázis sem mindig elég ahhoz, hogy egy startup anyagilag is sikeres legyen.

A bejegyzés trackback címe:

https://thedigitalstories.blog.hu/api/trackback/id/tr8212180006

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.