Tegnap elég rossz napot zárt a világ, volt merénylet az orosz nagykövet ellen, volt lövöldözés Zürichben (és Ankarában), és a berlini karácsonyi vásárba belehajtottak kamionnal. Pontos okokat és részleteket még nem tudunk az esetekről, de ilyenkor elég jó, hogy az ismerőseink jelölhetik Facebookon, hogy biztonságban vannak (most is, és a Bataclan elleni merényletnél is megismertük a hasznosságát). Más (viszonylag) új Facebook funkció is egyre inkább előkerül ezeknél az eseteknél: a médiumok élőben közvetítenek a közösségi hálón.
Logikus, hiszen minden felszerelésük megvan hozzá, így nem akkora nehézség még egy felületen megjelenniük, mégis érdekes irány. Az, hogy egy Yahoo News online jelentkezik meg sem lep senkit.
Sokkal érdekesebb, hogy láttunk tegnap élő közvetítést a ZDF heute-tól, ami ugye "a német híradó", de az RT (Russia Today), a Reuters, a Daily Mail, a Fox23 és biztosan még egy csomó minden más is megjelent saját közvetítéssel.
Mi a nagyon érdekes ebben az egészben? Több dolog is:
- A lehetőséggel élő médiumok elképesztően sokfélék. Van online portál, klasszikus híradó(k), hírügynökség, nyomtatott lap
- Nemzetiségi szinten is elég vegyes a szórás. Megjelenik a német live? Természetes! Oroszok? Érintettek voltak, de jött angol és amerikai is. (Ha jól számoltuk, akkor az ankarai lövöldözés jóval a közvetítés után volt)
- Egészen új lehetőségek nyíltak meg az online-nak hála. A ZDF heute elvileg 7-től van, az élő online közvetítést jóval utána láttuk. Azaz egy műsor már megengedheti magának, hogy a saját, viszonylag szabott kereteiből kitörjön. (Még akkor is, ha a durva breaking news-ok fel tudják kavarni a műsorrendet, sokan átéltük például a Kacsamesék megszakítást.)
- Na nem feltétlen origósan, de tényleg élőben láthatjuk, ahogy alakulnak a médiafogyasztási szokások. Az emberek ma már nem a tévét bámulják, és várják a híradót mint régen, hanem a neten, azon belül is jó eséllyel a Facebookon lógnak. Azaz ha egy műsor megjelenik a hírfolyamukban egy ilyen, tényleg releváns élő adással, akkor az igen fontos elérést hozhat nekik, egy közszolgálati adó pedig ezáltal még inkább elláthatja alapfeladatát. A portálok szöveges tartalmait már eddig is megkaptuk breakingben, voltak szöveges percről percrék, és élő online közvetítés is régóta van már, de a multimádiás tartalom már nem házhoz, hanem direktbe archoz jön.
Élő bejelentkezéseket már láthattunk korábban is, és nem csak az FMCG szektortól, de nekünk a tegnapi volt az első igazán nagy durranás, amikor több médium egyszerre szállt bele Facebookon egy nagyon aktuális, és váratlan témába. Még akkor is, ha nyilvánvalóan jobb minőségben tudnak megjelenni a saját csatornájukon vagy portáljukon, mint FB-n. Mert a tájékoztatásban a gyorsaság és elérés megelőzi a szép lassan mindent legyaluló 4k-t, és ez így jól is van.