Nehéz időszakot él át a VR szemüvegek ősatyja, az Oculus. A napokban 200 dollárral vágták meg a szemüvegük árát, ami mellé nemrég egy 500 millió dolláros pert is elveszítettek, aminek ráadásul még nincs vége. Ráadásul a HTC Vive is elveri őket.
Harmadával, azaz 200 dollárral csökkentették az Oculus Rift árát néhány napja. Az árcsökkentést az Index is megírta, megjegyezve, hogy a lépés mögött készletkisöprés állhat, hiszen rövidesen jöhet az új szériás Oculus. A magyarázatban biztos van valami, de az Oculus helyzete ennél sokkal bonyolultabb.
A HTC Vive elvitte a piacot
A döntés mögött lehetnek más okok is. Az egyik az, hogy a HTC Vive (noha jóval az Oculus után mutatták be) meglepően népszerű lett. Amennyire a HTC szenved a mobiltelefonok piacán, annyira eltalálták a Valve-val közösen fejlesztett VR szemüveget. Nem csoda, hogy a tesztek jelentős része mondja, hogy a HTC megoldása jobb élményt nyújt.
Ebből következik, hogy a Vive piaci részesedésben is lenyomta az Oculust. A Steam legújabb felmérése szerint 60-40 arányban osztoznak a piacon, úgy, hogy a Vive-nak komoly időbeli hátrányt kellett ledolgoznia.
A VR drága
Nem csak a Vive lehet a gondja az Oculusnak, hanem a PS4 és az ahhoz járó VR szett is. Ennek ára 400 dollár, pont annyi, amennyit most belőttek az Oculusnál. Ez biztosan nem véletlen, ahogy arra kitért az Index cikk is.
De az ár alapvetően nagyon megnehezíti a VR terjedését akár konzolos, akár PC-s megoldásról beszélünk. Egy PC-s szemüveghez kell venni egy számítógépet is, ráadásul nem is az olcsóbb – mondjuk legalább 300 ezres – fajtából. A PS4 esetében is meg kell venni a konzolt és a szettet, ami szintén nem filléres befektetés. Sokak szerint ez az egyik nagy oka annak, hogy a VR nehezen és lassan terjed: az élmény nincs arányban az árral. Vagy legalábbis nem a nagy tömegeknek.
A pereskedés sem jön jól
Az Oculusnak van még egy súlyos gondja, az állandó pereskedés a ZeniMaxszal. Röviden: a ZeniMax beperelte az Oculust azért, mert szerintük üzleti titkokat loptak el tőlük, és ezek segítségével alkották meg az Oculust. A bíróság ugyan ezt nem mondta ki ilyen nyíltan, mégis megítéltek 500 millió dollárt a ZeniMaxnak.
De a cégnek ez nem volt elég, tovább pereskedik: most épp azért küzdenek, hogy tiltsák be az Oculus forgalmazását, vagy ha az nem megy, akkor 20%-os royaltyt kapjanak minden egyes szemüveg eladása után. Ezzel nyilván nem értenek egyet az Oculusnál, de a per ott lóg a fejük felett, és egyértelműen nem segíti az üzletet.
És egyáltalán, Facebook
Az utolsó nagy kérdés az Oculusnál, hogy a Facebook mégis mihez kezd vele. A VR szemüvegek úttörőjét a social media királya vette meg 2014-ben 3 milliárd dollárért. Nem kevés pénz, főleg, ha rászámoljuk azt az 500 milliót, amit most a per miatt ki kell fizetniük a ZeniMaxnak. 3,5 milliárd dollár úgy, hogy egyáltalán nem látszik, hogy a Facebook hogyan fog keresni az Oculusszal.
Márpedig a Facebook lényege az, hogy mindenhol ott van és mindenkinek elérhető. Még ha csodával határos módon le is fejlesztenének valamilyen őrült jó közösségi VR-élményt, akkor sem fogják a tömegekhez eljuttatni egy 400 (vagy 600) dolláros eszközzel. Az egyetlen esélyük az lenne a nagy üzleti sikerre, ha néhány dollárért, vagy ingyen szórnák az Oculust, amire viszont megint nincs esély. Addig viszont az Oculus viszi a pénzt, és nem kizárt, hogy ezt a Facebook előbb-utóbb megunja.