Digitális történetek, kicsit másként.

Így nyírja ki a stream a klasszikus médiumokat

6 ábra arról, hogy a digitális átveszi a fizikai helyét

2017. február 20. - digitalstoryteller

graph_header.jpg

Berobog a közhelyvonat: a streaming szolgáltatások szép lassan átveszik a fizikai/kábeles elérések helyét a világban. Na, de pontosan milyen szép lassan és egyáltalán, hogy néz ki az egész folyamat? Nagyjából úgy, hogy a zeneipar már „elbukott”, most meg jön a mozgókép. Mutatunk egy csomó grafikont! 

Zene

A zeneiparban elég előrehaladott már a fizikai hordozók leépülése. A Spotify, az Apple Music, furcsa módon a Youtube és a többiek erősen odavágtak a klasszikus zeneiparnak, de ez magában tényleg csak egy közhely, ezért megtámogatjuk az állítást némi számmal. (Különben csak amolyan Trump-blogolás lenne az egész.) Kezdjük a Statista/Nielsen grafikonjával: 

graph_1.jpg

Jól látszik, hogy az utóbbi évben a streaming szolgáltatások voltak az igazi nyertesek, és ezek tudtak érdemben növekedni. A klasszikus/analóg formátumok a bakelitet leszámítva gyakorlatilag zuhantak. A bakelitnek is csak annyi szerencséje van, hogy szinte nulláról jön vissza, és ahogy az analóg film is, most épp borongós reneszánszát éli. Ami viszont még érdekesebb, hogy a streaming a digitális vásárlást is megküldte, bár igaz is: ki akarna digitálisan birtokolni valamit, amikor anélkül is ugyanúgy hallgathatja?! (Tárgyfetisiszták hátrányban.)

Faszán néznek ki persze a növekedési százalékok, de azért feldobhatnánk őket némi bevételi adattal is. Lucky us, van egy jó IFPI (iparági világszervezet) ábránk:

graph_2.jpg

Tíz év alatt a fizikai hordozók eladása 12 milliárd dollárt esett, és a rés egy jelentős részét a digitális formátumok töltötték ki. Szóval a fizikai formátumoknak a zenében szép lassan tényleg kakukkolnak. Mondjuk teljesen eltűnni valószínűleg soha nem fognak, de a változás jól látható. (A Muzzak elég sokat foglalkozik a streaming témával, érdmes megnézni őket, ha valakit érdekel a téma bővebben.)

Videó

A videózás esetében sajnos nem fogunk tudni bedobni ilyen átfogó dollárosított összeget egyszerűen, viszont vannak más érdekes adataink. A Nielsen számaiból visszamatekozva a StatisticBrain arra jutott, hogy noha az amerikai háztartások 99%-nak van TV-je otthon, kábeltévé előfizetése már csak 56%-nak van. Ezzel nagyjából összhangban vannak az eMarketer adatai is:

graph_3.jpg

Azaz 99,7 millió előfizetés van, viszont ez folyamatosan csökkenni fog a jövőben a várakozások szerint. Persze, a TV úgy tűnik lassabban fog eljutni oda, mint a zene, de sok szempontból más is az egész rendszer. Élő adásokat, sporteseményeket, hasonlókat nehezebb egy streaming szolgáltatásba beilleszteni. (On-demand ezek is elérhetők, de egy Netflixnél, Hulunál nincs klasszikus műsorstruktúra.) A TV ráadásul még annak ellenére is közepesen helyhez kötött, hogy őrületes tempóban nő a tabletes fogyasztás. 

De nézzünk egy másik, durván beszédes adatot:

graph_4.jpg

A Videology utánajárt, hogy a 18-34 közti fiatalok (férfiak) bármikor simán dobnák vagy dobják a TV-t, főleg ha a streaming és a klasszikus nézelődés között kell választani. Sőt, 53%-uk már most sem előfizető, és idén 14% fel is mondja a szolgáltatását. Mert a Netflix (fun fact: egy DVD-kölcsönzőből alakult át), a Hulu meg az összes többi egyre jobb. Az Amazon Prime és Netflix iszonyatos pénzeket költenek saját műsorokra, és meg is van a gyümölcse: sorra nyerik a Golden Globe-okat

graph_5.jpg

Még egy dolog látsizk erősen a fiataloknál: ugyan előszeretettel néznek élőben TV-t, de az internetes megoldások összességében már lenyomták a hagyományos tévézést. Illetve van még egy érdekes adat: 2011-ben még átlagosan 4,5 órát tévéztek a felnőttek Amerikában, és 21 percet streameltek, 2015-ben ez viszont már 4:15-re és 1:16-ra módosult. 

De akárhogy is: a TV helyét is átveszi szép lassan a stream, és a fiatalok hozzák el a változást. 

Egyéb

Van egy ilyen íratlan sajtós szabály, hogy páratlan számú közcím kell. Fogalmunk sincs, miért, de ha már egyszer így van, akkor a zene és a videó mellé nézzünk meg néhány más területet is. Az Amazon 2012-ben jelentette, hogy e-könyvekből már többet adnak el, mint papírból. Akkor az arány 100:114 volt az eBookok javára. Igaz, azóta lehetett hallani, hogy az eBook piac töpörödik és a print visszaveszi a helyét, de a helyzet, ahogy az lenni szokott, nem ilyen egyszerű. Ráadásul ez nem is igazi stream, hiszen itt megvesszük a tartalmat, de azért fontos tudni, hogy az Amazonnak pont van lending library-je, azaz lehet tőlük "kölcsönözni" a könyveket. 

Egy másik fontos területen is átvette a digitális letöltés a fizikai adathordozók helyét: 

graph_6.jpg

Az ESA szerint 2014 óta a játékoknál is a digitális vezet. Még úgy is, hogy lemezes játékokat sokszor olcsóbban meg lehet venni, mint digitális társaikat. Bár a játék streamelésre még várnunk kell (az NVIDIA elég drágán próbálkozik hasonlóval, de ott is meg kell venni a játékot), ezeken a területeket is a digitális vezet, és amíg van elektromosság meg számítógép, ez vélhetőleg nem is fog változni. 

A bejegyzés trackback címe:

https://thedigitalstories.blog.hu/api/trackback/id/tr912275067

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása