Digitális történetek, kicsit másként.

Az Apple nyeri az okosóra-háborút (is)?

2017. február 08. - digitalstoryteller

apple_watch_header.jpg

Tudjuk, az okosóra még mindig elég niche termék, de a kis háború is háború és jelenleg az Apple áll nyerésre benne. Hivatalos számaink mondjuk nincsenek, de egy nappal az Android Wear 2.0 mai kiadása előtt legalább egy becslést kaptunk: az Apple a 4. negyedévben 6 millió Watch-ot adott el. Ezzel pedig köröket vert mindenki másra. 

Fontos hangsúlyozni, hogy habár az Apple imád számokkal dobálózni, hogy miből adtak el csilliószor annyit, mint a végtelen, a Watch esetében jóval félénkebbek, és eddig nem mondtak számokat. Igaz, Tim Cook egyszer már addig merészkedett, hogy az ünnepek előtt „annyit rendeltek belőle, hogy nem tudtuk elég gyorsan legyártani”.

De mit jelent mindez számokban? A Canalys szerint Q4-ben 6 millió darabot, amivel az összes smartwatch eladás 80%-át be is zsebelték, ami visszafogott 2,6 milliárd dolcsit jelent. Magyarul legyalázták a piacot erősen. A Canalys szerint ebben segítségükre volt, hogy egyre több helyen kapható a termék, illetve, hogy az eget rengető újdonságot nem tartalmazó 2. széria megjelenésével olcsóbb lett az első. Az Apple egyébként éves szinten is elég nagy király a becslések szerint: egy év alatt 11,9 millió okosórát adhattak el, amivel 50% körüli piaci részesedésük volt.

apple_watch_1.jpg

A helyzet egyébként azért is érdekes, mert az Apple egész későn érkezett az okosóra bizniszbe. A Pebble 2013-ban jelent meg, és novemberre állítólag már el is adtak 190 ezret az első, máig vállalható szériából. Most ez kis számnak tűnik, de ez egy ismeretlen, Kickstarteren a semmiből induló cégről van szó, ami sokak szerint a legjobb órákat gyártotta, amíg jól ki nem cseszett magával. (Ennek a posztnak a végén olvashattok róla.) A Samsung, a Motorola meg mások ’13-ban szintén jelentkeztek saját órákkal, 2014-ben pedig megjelent a hivatalos Android Wear is, nem keveset verve az Apple Watch bejelentésére, pláne a 2015-ös kiadására. Az Android Wear ráadásul nem is volt igazán rosszabb, mint az erősen korlátos első Apple Watch az első OS-sel.

Persze más gyártók sem halmoztak sikert sikerre. A Samsung saját Tizent futtató órái bár multiplatformok, nem tudtak 15% fölé emelkedni, pedig állítólag meglehetősen jók. És ott vannak a fitness bandek, amik rendszerint szintén működnek Androidon és iOS-en is, de hát ezek meg még szűkebb réteget, a sportolni szeretőket (akarókat) célozzák. Annyiban mondjuk változik a piac, hogy a fitnesz karkötők egyre inkább okosórák és fordítva. Eklatáns példája ennek egyik oldalon a Fitbit Blaze, ami már "Fitness Smartwatch", a másik oldalon pedig az Apple Watch 2, ami egyre inkább megy a fitnesz irányba, például a beépített GPS-szel és a független zenelejátszóval. (Futásnál nagy királyság.)

És akkor nagyjából eljutottunk oda, hogy ma megjelent az Android Wear 2.0, és a Verge dicsérte is itt-ott, és megjegyezte, hogy bizonyos dolgokban simán van egy szinten az Apple-lel. (Mi megjegyeznénk: az okosóra, mint olyan még mindig elég necces... igazság szerint egyik sem olyan igazán jó.) Ráadásul egy újabb multiplatform rendszerről van szó, azaz az eddigieknél jobban lehet majd használni iPhone-nal és Androiddal, ami a Watch-ra természetesen nem igaz.

De vajon elég lesz ez a térhódításhoz? Egyelőre kérdéses, mert egyelőre a HTC és a Samsung is terel, hogy lesznek-e új Wear 2.0-ás órái, és eddig sem sikerült megtörni az Apple későn jött dominanciáját. Ha a Canalys számai jók, akkor az utolsó negyedévben az iPhone vásárlók kb. 8%-a vett egy Watch-ot is, és Q4-ben ismét ők adták el a legtöbb okostelefont a világon. Ez már sokat megmagyaráz, de nemrég megjelent egy érdekes kutatás is: az Apple iszonyatosan sok kategóriában tudja magáénak a legtöbb márkahű vásárlót. Ez a kettő a jövőben várhatóan nem változik, szóval nem lesz könnyű dolga annak, aki le akarja nyomni az cupertinoi céget ezen a területen. 

Header kép: Kārlis Dambrāns

A bejegyzés trackback címe:

https://thedigitalstories.blog.hu/api/trackback/id/tr7112238632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Duplaxiii 2017.02.09. 11:39:57

Igazából az érdekelne, hogy a többi? Az "is"?
Mert szeretném megismerni, mik azok a technológiák, amivel az Apple "háborút" nyert? A háború úgy 5 éves időszakra a világpiacot jelenti.
Az Apple a történelme során rengeteg csatát nyert, háborút soha.
Az Apple életmód, divat és nem fogyasztói termék, így bármiben a piaci előnye kizárólag divat alapú és az idő minden esetben eltünteti ezt.
Természetsen szeresd, imádd! Írj róla! De a realitások talaján.
(az okosóra marhaság meg még a tévék 3D-s technológiájánál is gyengébb, rétegtermék...)
süti beállítások módosítása