Digitális történetek, kicsit másként.

Másfél milliárdot bukott az EA a Star Warson

2017. november 28. - digitalstoryteller

untitled-2.jpg

Vannak olyan cégek, amiket megdönthetetlennek hiszünk. Ilyen az EA (vagy leánykori nevén Electronic Arts), ami csak úgy ontja magából a játékokat és termeli a pénzt. Idén is tök szép kis évet zártak volna, ha nem sétálnak bele tátott szájjal a mikrotranzakció/loot box botrányba. Viszont így buktak egy rakat pénzt.

A botrány nagyon röviden arról szól, hogy az AAA-s, 60+ dolláros Battlefront 2 megvásárlása után még súlyos pénzeket kell elverni a játékban, ha az ember igazán jó akar lenni. (A téma elég összetett, itt nézhettek róla videót Youtube-on, itt meg olvashattok kiváló cikket az Indexen.) 

A malőr nemcsak 60%-os eladási buktát hozott nekik az első részhez képest, de a részvényáraikat is eléggé megrángatta. 

bf2.jpg

A játék éles indulása (november 7.) óta közel 4,9%-ot esett az EA részvényeinek ára, a béta októberi kickoffja óta pedig összesen 9,5%-ot. Mindezt úgy, hogy a BF2 garantáltan az év egyik sikere lehetett volna, főleg, hogy szinte a legújabb SW filmmel egyszerre adták ki. 

A 4,9%-os zuhanás egyébként súlyos pénzt jelent: ha 33 milliárdos piaci értékkel számolunk, akkor ez 1,67 milliárdos buktát hozott nekik. Különösen beszédes ez a zuhanás annak ismeretében, hogy az EA idei éve egészen eddig meglehetősen jó volt: 45%-ot emelkedtek az áraik. Ennek ismeretében még fájóbb lehet, hogy ekkorát perecelt az idei nagy dobásuk.

Attól ugyanakkor nem kell félni, hogy ez majd megdönti az EA-t: a Volkswagen a dízelbotránnyal sokkal nagyobbat perecelt két éve. Ők 30%-ot buktak az értékükből, azóta viszont szép lassan visszakúsztak a korábbi szintekre, és jó eséllyel ez vár az EA-re is. Reméljük a mikrotranzakciókat viszont jó időre kiverik a fejükből.

A bejegyzés trackback címe:

https://thedigitalstories.blog.hu/api/trackback/id/tr6813400619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.11.29. 17:53:30

Vagy olcsóbb és mellőzhető mikrotranzakciók kellenek vagy olcsóbb játék, mindkettőn nagyot kaszálni nem lehet, csak kivételes esetekben...

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2017.11.30. 06:04:03

@Online Távmunkás: vagy nem pay2win vásárlás 'kell', hanem csak kozmetika

digitalstoryteller 2017.11.30. 09:27:34

@Online Távmunkás: @pingwin: Sok játékosnak (köztük nekem is) még az is beleférne, hogy legyenek valamivel (monjduk 10 dollárral) drágábbak a játékok, de felejtsük el a mikrotranzakciót, pláne a pay2wint. A játékok ára nem nagyon emelkedett az utóbbi időben, a fejlesztések viszont egyre drágábbak, tehát érthető, hogy emelni akarnak valahol, de akkor azt tegyék nyíltan, ne ilyen szutyok megoldásokkal.

Persze erről lehet vitatkozni, mert az árak nem emelkednek, de az eladások igen, tehát volumenen behozza a dolgot. Az is igaz, hogy mindig van Deluxe meg Platinum meg minden edition drágábban. Meg a büdzsé fele simán a marketing, ami szintén zavaró lehet, de az áremelés még mindig jobb irány, mint a p2w egy AAA árú játékban.

Flaggx 2017.11.30. 13:13:15

@digitalstoryteller: Nem is olyan régen kb. 40 Euro volt egy teljes játék ára, most 60 + (30-40 Euros) Season Pass (ezekért a tartalmakért pár éve még nem kértek pénzt) + már kozmetikai loot box, ami onnantól nem vicces, hogy csak pénzért szerezheted meg a ládák tartalmait.
Szóval a játékok árai nem emelkedtek kijelentés kissé erős. :)
Kellett már ez a pofon valamelyik kiadónak, hogy a többi is tudja, mit engedhet meg magának.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.11.30. 23:14:50

@pingwin: A mellőzhető vásárlás alatt azt értettem, hogy nem pay2win, hanem kozmetikai.

@Flaggx: Nem biztos, hogy elég nagy a pofon. Mobilon már régóta a pay2win a domináns szisztéma.

@digitalstoryteller: A fejlesztések nem biztos, hogy drágábbak, hiszen a játékok tartalma már sehol sincs a 10-20 évvel ezelőttiekhez képest és azóta a kiadóknál elég sok olyan kódrészlet összegyűlt, amit újrahasznosíthatnak.

digitalstoryteller 2017.12.01. 14:38:27

@Flaggx: Én elég sok helyen azt látom, hogy a 90-es évektől kezdve nagyjából az inflációnak megfelelően nőttek az árak, és esetleg egy-két ugrás volt, ami után stagnálnak az árak. De tény: drágulnak, ahogy minden drágul, de nem szerintem nem indokolatlan mértékben.
A season pass meg a DLC-k egy érdekes kérdés, de ez játékonként nagyon változhat. A Witcher 3 DLC-i például szerintem nagyon decensek és megérik a pénzt. A Horizonról is jót hallottam. Egy Lara Croftnál már ennyire nem vagyok biztos abban, hogy megéri a season pass például. De ez lehet jó, meg rossz is.

@Online Távmunkás: Nem értek egyet teljesen a minőség kérdésével: most is vannak nagyon átfogó és lenyűgöző játékok, meg persze vannak hulladékok is. De szerintem a játékok ma sokkal többet és szebben tudhatnak elmondani, mint régen, és vannak fejlesztők, akik ezt ki is használják.