Digitális történetek, kicsit másként.

Miért születnek a concept iPhone-ok?

Kreatív játék és üzleti siker is van a tervezés mögött

2017. március 28. - digitalstoryteller

iphone_header.jpg

Minden iPhone kiadása előtt elárasztják az internetet a koncepció-telefonok. Vannak köztük nevetségesen gyengék, de van, amelyiket szívesen a kezünkbe vennénk. De miért terveznek ennyien képzeletbeli iPhone-okat? Válaszok egy angol, egy brazil és egy világhírű magyar tervezőtől!

A netet durván elárasztják a különböző rajongói concept telefonok az új iPhone-ok megjelenése előtt. Ez a folyamat általában addig tart, amíg megjelennek az első leakek, amik már a prototípusokat mutogatják, de aztán az egész újraindul. Valahogy úgy, hogy vannak köztük, hm, legalábbis kínosak.

iphone_perspektiva_3.jpg

De vannak köztük meglehetősen jók is. Legutóbb a magyar Balogh Gábor tervei járták be a netet. De nagyot villantott a francia származású Vianney le Masne is a Dark Mode koncepciójával, amiben az OLED-ben rejlő lehetőségekkel játszott. Előttük pedig a brazil Arthur Reis iPhone 7 konceptjeit lehetett egy kicsit szeretni. De miért jelenik meg ennyi terv? Megkérdeztük őket!

iphone_baloghgabor_2.jpg

Első körben arra voltunk kíváncsiak, hogy miért csinálnak meg egy ilyen koncepciót? Reklámnak látják, szórakozásnak vagy gyakorlásnak?

Balogh Gábornak elsősorban reklám a tervezés, de a többi tényező is fontos. Mint mondja: „van egy ilyen beidegződésem, hogy szeretem viszontlátni a munkámat és azt, ha beszélnek róla. Ez szórakoztat is, de sokat tudok tanulni a tervezés alatt a felmerülő problémákból és a visszajelzésekből is”. Vianney inkább a játékot élvezi az egészben: „szeretem összekötni a pontokat, és azt vizsgálom, hogy mi alakulhat ki belőlük a végén”. Arthur – aki épp most kezd formatervezést tanulni – kicsit szerelemből csinálja az egészet. Azóta, hogy látott egy iMac G4-et egy filmben lenyűgözi az Apple egyszerű, de célratörő formatervezése. Gyerekkora óta gyakorol és tanul a koncepciókon. Először iPhone-t és iPodot is tervezett, ami saját bevallása szerint „elég gagyi” volt, de nem adta fel, és 14 éves korában készített iPhone 5 koncepcióját az egyik helyi szaklap is felkapta. Ő azért gyakorol ennyit, hogy egyszer majd az Apple-nél dolgozhasson.

iphone_vianney.jpg

De vajon szereztek már munkát ezekkel a tervekkel?

A brazil Arthur esetében ez a kérdés még tárgytalan, de suliba felvették, szóval a gyakorlás biztos nem volt értelmetlen. Gábornál viszont egyértelműen igen a válasz. Mint mondta: „Igen, szerencsére, működik ez a része. Az okos órás koncepció konkrétan megalapozta az Egyesült Államokbeli kapcsolati tőkémet, amit ma is használok.” A dolognak tehát mindenképp van értelme. Olyannyira, hogy van külön Youtube csatorna – a ConceptsiPhone – ami arra szakosodott, hogy koncepciókat tegyen közzé, sőt, tervezőket fel is kér arra, hogy tervezzenek nekik. Van 180 ezer feliratkozójuk és a videókat is nézik, tehát vélhetőleg pénz is csordogál a csatiból. Kerestük őket, hogy megtudjuk, ők miért csinálják ezt az egészet, és keresnek-e vele, de sajnos nem kaptunk választ.

iphone_arthur_2.jpg

Jó, és mennyi idejük megy el erre az egészre?

Gábornak kábé egy hétbe tellett a megvalósítás, miután az ötlet már megvolt. „Mindkettőnél hirtelen pattant ki az ötlet, ami járhatónak tűnt, így relatív gyorsan lehetett haladni a vizualitással.” Vianney viszont hónapokig gondolkodott a dolgon: „A dark mode + oled terv esetében már hónapok óta megvolt az ötlet, és biztos voltam benne, hogy előbb-utóbb valaki megcsinálja. Miután láttam, hogy nem foglalkoznak vele, belevágtam én, hogy megmutassam, mi jár a fejemben, és másokat is inspiráljak”.

A tervezésnél mire kell odafigyelni, és nem fura, hogy néha a conceptek jobbak, mint az igazi telefonok lesznek?

Gábor szerint a koncepciói nem feltétlen megvalósíthatók: „bár külön-külön a technológiák léteznek, de egybegyúrva valószínűleg nem lenne olyan élvezetes, vagy ha mégis, akkor nem lenne elérhető árú”. Ettől függetlenül még igyekszik a realitás talaján mozogni, és az aktuális pletykák mentén haladni, nézi az Apple akvizícióit is. Hasonló hozzáállása van a francia tervezőnek is: „Az Apple-nek, más gyártókkal ellentétben hosszútávú víziója van” és erre igyekszik reflektálni. Mint mondja: „A terveim, ahogy az Apple-nél szokás, igyekeznek elmosni a határokat a szoftver és a hardver között”. Arthur arra figyel, hogy olyan terveket készítsen, amik jobbá tehetik az emberek életét: „hiszek benne, hogy a technológia dolga, hogy ne útban legyen, hanem az út legyen. Az út, ami összeköti az embereket és olyan dolgokat tesz lehetővé, amik korábban elképzelhetetlenek voltak”. Gábor egyébként úgy gondolja, hogy az Apple nem igazán merít ezekből a tervekből, mert „biztos lehetsz benne, hogy az Apple stúdióiban már rég végigiterálták az összes hasonló elképzelést és azokat is, amikre külsős nem gondol”.

Szóval nem az Apple-nek csinálják, inkább maguknak, gyakorlásnak vagy épp new business-nek. És sikereket is elérnek a terveikkel, ki-ki a maga módján. Nekünk meg csak simán jó látni, hogy független tervezők néha ennyire menő dolgokat raknak össze.

A bejegyzés trackback címe:

https://thedigitalstories.blog.hu/api/trackback/id/tr5512379225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása